BOSK logo Vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders Home Kids Jongeren My BOSK Navigation Tabs
Actieve onderwerpen Actieve onderwerpen  Toon de lijst met forumleden Ledenlijst  Kalender Kalender  Doorzoek dit forum Zoeken  Help Help    RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  (Wachtwoord vergeten)
Meervoudig Complex Gehandicapt - Publiek
 BOSK Forum : Meervoudig Complex Gehandicapt (MCG) : Meervoudig Complex Gehandicapt - Publiek
Bericht ikoon Onderwerp: vraagje wild vlees sonde opening Verzenden Plaats een nieuw onderwerp
Schrijver Bericht
Jaike
Gastgroep
Gastgroep

Quote Jaike Beantwoordbullet Onderwerp: vraagje wild vlees sonde opening
    Geplaatst op: 08 Okt 2005 om 10:46
Omdat ze aan haar heupen en voeten is geopereerd zit mijn dochter in een gipsbroek en dat betekent niet onder de douche. Nu zit er ondanks veel met water en pamperdoekjes schoonmaken veel meer prut bij de sondeopening. Vanmorgen zag ik een klein flapje extra weefsel zitten. Ik neem aan dat dit wild vlees is. Kan ik dat even aankijken of maar beter meteen rigoreus met zilvernitraat aanstippen? Kun je zilvernitraat zonder recept krijgen? Wie heeft hier ervaring mee?
Jaike
IP IP gelogd
julia
Gastgroep
Gastgroep

Quote julia Beantwoordbullet Geplaatst op: 08 Okt 2005 om 18:03
hoi jaike,

wat onze ervaring met onze dochter is, is gewoon aanstippen en dit was zo te krijgen bij de apotheek , hierbij moet ik wel zeggen dat we het eerst aan onze verpleegkundige hebben laten zien en vanaf die tijd doen we het zo.
wat een zorgen tijd voor jullie, veel sterkte en beterschap!

groetjes julia.
IP IP gelogd
Tanja
Gastgroep
Gastgroep

Quote Tanja Beantwoordbullet Geplaatst op: 09 Okt 2005 om 16:54
hallo Jaike,

Wij gebruiken sinds 2 jaar op advies van de stomaverpleegkundige Cavilon swaps voor rond de opening van de sonde. Dit brengt als het ware een niet-prikkende barrière-film aan op de huid. Het beschermt de huid dus tegen allerlei invloeden van buitenaf.
Zodra dit is opgedroogd, dekken we dit af met 'Polymem" , dit is een superabsorberend gaasje wat alle vocht opneemt, maar wat wel ademend is. Het verband bevat ook een wondreiniger.
Sinds wij dit gebruiken gaat het prima met de opening! Daarvóór was hij er prutterig, en begon er af en toe wat wild vlees te groeien. Daar hebben we nu geen last meer van.

Hopelijk vinden jullie een goede oplossing!

groetjes,
Tanja
IP IP gelogd
Jaike
Gastgroep
Gastgroep

Quote Jaike Beantwoordbullet Geplaatst op: 10 Okt 2005 om 09:14
Hoi Tanja en Julia,
bedankt voor de tips.
Ik heb op de site voor combicare gezocht en kan de cavilon swaps daar vinden maar zie dat er verschillende polymem wondverbanden zijn. Polymem zilver, polymem alqinaat en gewoon polymem. Zie er geen splitgazen bij. Heb jij die wel Tanja? Of gebruik je een gewoon vierkant gaasje. Als er wel splitgazen zijn kan ik natuurlijk ook bij de apotheek bestellen.
groet Jaike
IP IP gelogd
Tanja
Gastgroep
Gastgroep

Quote Tanja Beantwoordbullet Geplaatst op: 10 Okt 2005 om 11:16
Hallo Jaike,

De Polymem die wij gebruiken is van Ferris, en heet "the pink dressing", Het is geen splitgaasje, maar wij knippen hem zelf tot de helft in, zodat je hem mooi om het slangetje heen kunt plakken. Ik heb even op de verpakking gekeken, daar staat een internetadres. http://www.ferrispolymem.com
Op de apothekerssticker staat nog clot dot 5x5, ronde verbandpleister.
Als je wilt kan ik er wel een paar opsturen, dan weet je meteen of het werkt.
Laat het maar even weten.

groetjes
Tanja
IP IP gelogd
yvonne
Gastgroep
Gastgroep

Quote yvonne Beantwoordbullet Geplaatst op: 11 Okt 2005 om 11:09
Jaike,
Het is een lastig probleem. Wij hebben ook aangestipt, maar vaak kregen wij toch meer pusvorming.
Je zou ook bij de kinderarts een soort aambeienzalf kunnen vragen waardoor het terugtrekt. Wanneer onze dochte onder narcose gaar vraag ik altijd of ze het weg willen snijden. Er ontstaat dan weer een"schone"wond. Vaak blijft het dan lang weg.

Yvonne
IP IP gelogd
Renate
Gastgroep
Gastgroep

Quote Renate Beantwoordbullet Geplaatst op: 12 Okt 2005 om 10:08
Hallo Jaike,
In de eerste maanden na het krijgen van de PEG-sonde heeft mijn zoontje ook wat wild vlees gehad.
Onze Stomaverpleegkundige was van mening dat als het wild vlees niet heel veel was en geen grote problemen gaf, om dan NIET met zilvernitraat aan te stippen, dit is namelijk behoorlijk PIJNLIJK. (Zij wist dit van volwassen met ervaring die haar dat hadden vertelt).
Bij onze zoon is het wild vlees vanzelf in een paar maanden tijd weer vanzelf verdwenen en wij hebben het geluk van een probleemloze sonde-opening.
Renate
IP IP gelogd
Jaike
Gastgroep
Gastgroep

Quote Jaike Beantwoordbullet Geplaatst op: 20 Nov 2005 om 08:58
Uiteindelijk van de stomaverpleegkundige een recept gehad voor triamcinolon creme (een hormoon/corticosteroide) en dat helpt als een lier. Binnen een paar dagen is het bloederige gezwollen vleespropje verdwenen.
Jaike
IP IP gelogd
Renate
Gastgroep
Gastgroep

Quote Renate Beantwoordbullet Geplaatst op: 14 Dec 2005 om 11:27
Hallo Jaike
Bedankt voor jou tip van TRIAMCINOLON CREME
Mijn zoon had ook net veel problemen met zo'n propje nattig bloederig vlee wat erg veel vocht maakt bij zijn sonde-opening.
Ik had nog hydrocortisoncreme liggen (ook een hormoon/corticostreoidcreme, maar zwakker dan de triamcinoloncreme) (gebruiken we af en toe voor zijn gezicht bij veel irritatie en jeuk door nattigheid, kwijlen en pusoog).
Ik ben de HYDROCORTISONCREME 2x per dag dun gaan smeren, binnen 3dg huid helemaal rustig en droog en propje weg, toen gestopt en het blijft goed.
Echt een spectaculair effect

Renate
IP IP gelogd
yvonne van Vuuren
Gastgroep
Gastgroep

Quote yvonne van Vuuren Beantwoordbullet Geplaatst op: 18 Jan 2006 om 15:27
Jaike,

Zalf helpt fantastisch.

Yvonne van Vuuren
IP IP gelogd
Verzenden Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
u kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
u kunt geen antwoorden plaatsen in dit forum
u kunt geen berichten verwijderen in dit forum
u kunt geen berichten bewerken in dit forum
u kunt geen enquêtes creëren in dit forum
u kunt geen stemmen in enquêtes in dit forum

Deze pagina is gemaakt in 0,203 seconden.