BOSK logo Vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders Home Kids Jongeren My BOSK Navigation Tabs
Actieve onderwerpen Actieve onderwerpen  Toon de lijst met forumleden Ledenlijst  Kalender Kalender  Doorzoek dit forum Zoeken  Help Help    RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  (Wachtwoord vergeten)
Meervoudig Complex Gehandicapt - Publiek
 BOSK Forum : Meervoudig Complex Gehandicapt (MCG) : Meervoudig Complex Gehandicapt - Publiek
Bericht ikoon Onderwerp: Indicatie voor "Behandeling individueel". Wie ook? Verzenden Plaats een nieuw onderwerp
Schrijver Bericht
Linda'tje
BOSK leden
BOSK leden

Lid geworden: 08 Aug 2011
Quote Linda'tje Beantwoordbullet Onderwerp: Indicatie voor "Behandeling individueel". Wie ook?
    Geplaatst op: 08 Aug 2011 om 21:33
Wij hebben van het CIZ een indicatie gekregen voor "Behandeling individueel" (en dus niet Begeleiding individueel). Bij navraag schijnt het een indicatie te zijn die niet veel voorkomt en er is dus niet veel informatie over te vinden.

Mijn vraag is dus: wie van jullie heeft deze indicatie ook, en waarvoor, en voor hoeveel uren, wordt het bij jullie ingezet?

Ik hoor het graag!
IP IP gelogd
gwehkamp
Senior Member
Senior Member

Lid geworden: 27 Dec 2007
Lokatie: Netherlands
Quote gwehkamp Beantwoordbullet Geplaatst op: 09 Aug 2011 om 12:28
Deze indicatie is alleen te "verzilveren" als Zorg In Natura. Je moet je dus melden bij een instelling met een AWBZ-erkenning.
IP IP gelogd
Linda'tje
BOSK leden
BOSK leden

Lid geworden: 08 Aug 2011
Quote Linda'tje Beantwoordbullet Geplaatst op: 09 Aug 2011 om 19:19

Ik weet inderdaad dat ik me bij een zorginstelling moet melden en dat het alleen in natura is.

Alleen, bij zorginstellingen hebben ze er niet veel ervaring mee, in ieder geval niet voor hetgene bij ons de bedoeling is (ontwikkelingsstimulering).
Ik begrijp van de zorginstellingen dat zij eigenlijk nooit te maken hebben met Behandeling Individueel op de manier waarop het bij ons de bedoeling is (en heb zelfs meermaals de vraag gekregen of ik het wel goed gelezen had).

Mijn zoontje gaat niet naar een KDC en dus is de bedoeling dat de Behandeling Individueel wordt ingezet voor de stimulering die normaal gesproken op een KDC zou worden aangeboden.

Ik krijg dan helaas geen eenduidig antwoord wat er precies mogelijk zou zijn, vandaar mijn vraag of er meer mensen zijn met deze indicatie en hoe zij dit inzetten en voor hoeveel uur per week.
IP IP gelogd
loen
Nieuw forumlid
Nieuw forumlid

Lid geworden: 22 Aug 2009
Quote loen Beantwoordbullet Geplaatst op: 09 Aug 2011 om 20:57
Onze dochter heeft een indicatie Behandeling. Dit om mogelijk te maken dat er iedere 6 weken een Arts Verstandelijk Gehandicapten uit een instelling haar onderzoekt en met ons praat. Dit is bedoeld als verlengstuk van de huisarts en is Zorg in Natura. De rekening wordt door de instelling rechtstreeks gedeclareert bij het Zorgkantoor. Verschil met de huisarts is dat deze steeds een ziekte bestrijdt en dat een Arts verstandelijk Gehandicapten in de breedste zin van het woord haar welzijn probeert te bevorderen.
IP IP gelogd
Robert
Junior forumlid
Junior forumlid

Lid geworden: 14 Mar 2008
Quote Robert Beantwoordbullet Geplaatst op: 10 Aug 2011 om 17:00
Zie http://www.ciz.nl/sf.mcgi?6175
In de indicatiewijzer wordt in hoofdstuk 8.3, pagina 144 onder aan uitgelegd wat het verschil is tussen behandeling en begeleiding.
In dit hoofdstuk 8 wordt veel meer informatie gegeven over deze functie.

Je kunt de vraag echter ook omdraaien en je afvragen wat je nodig hebt en of dit wordt gedekt door de indicatie.

Succes!
IP IP gelogd
gwehkamp
Senior Member
Senior Member

Lid geworden: 27 Dec 2007
Quote gwehkamp Beantwoordbullet Geplaatst op: 11 Aug 2011 om 12:49
Als je uitgaat van wat een KDC doet en je doet dat thuis dan kom je op fysiotherapie, ergotherapie,logopedie?,revalidatiearts?, verpleging ?, persoonlijke verzorging,  en ondersteunende begeleiding uren.
De eerste 4 zijn voor rekening van de verzekeraar, de anderen worden uit de AWBZ bekostigd.
Residentiele instellingen mogen een "volledig pakket aan huis" leveren.
Hoe vaak dat in de praktijk gebeurt is mij onbekend.
Onlangs heb ik dat gevraagd aan een tehuis met revalidatie afdeling.
Die beginnen er niet aan, hoewel zij het wel mogen.
Je hebt dan wel een indicatie met een ZZP=is een aanspraak op verblijf nodig.
Mijn advies: Begin met een revalidatiearts, dan zijn vervolgens de indicaties en de betalingen geen probleem; iemand moet verantwoordelijk zijn voor het behandelplan en de regie daarover.
IP IP gelogd
klerk
BOSK leden
BOSK leden

Lid geworden: 20 Dec 2007
Quote klerk Beantwoordbullet Geplaatst op: 23 Aug 2011 om 23:55
Mijn zoon heeft 9 dagdelen behandeling groep voor het KDC (in ZIN) naast individuele indicaties voor de functies PV, BG, VP thuis (in PGB) en 1 etmaal p/wk TV + 1 bij TV behorend dagdeel p/wk BG-ind (ook beide in PGB), allen voor 3 jaar.
En daarnaast ook nog een (later apart aangevraagde)  indicatie Behandeling individueel (in ZIN) voor 1 jaar bestemd voor BH door een AGV-arts, een VG-psycholoog en een VG-othopedagoog (dit is niet binnen het KDC maar bij een andere instelling.)
Het KDC vraagt ook periodiek ook apart indicaties aan voor individuele ergotherapie, fysiotherapie en muziektherapie.  
De 9 dagdelen BG-groep in ZIN zijn bij ons na een bezwaarprocedure omgezet in BH-groep omdat anders de bij het TV behorende dagdeel BG-groep niet in PGB geboden kan worden (aangezien het KDC in ZIN is want ivm het tarief volstaat het bedrag in PGB bij lange na niet.)
Het KDC (voor alleen EMG-kinderen) biedt gezien zijn problematiek en zorgbehoefte integrale behandeling, dus niet alleen groepsverblijf/dagbesteding, dat staat ook zo in de indicatie weergegeven.

Aangepast door klerk - 25 Dec 2011 om 01:19
moeder van een MCG-zoon geb. 1999 met Lennox Gastaut syndroom
IP IP gelogd
gerrie
Nieuw forumlid
Nieuw forumlid

Lid geworden: 09 Dec 2011
Quote gerrie Beantwoordbullet Geplaatst op: 15 Dec 2011 om 12:08
Wij hebben ook een indicatiebehandeling en gebruiken deze voor de avg-arts, diëtist voor gehandicapten, en hebben hem gebruikt toen onze zoon begeleiding kreeg van het competentiecentrum.
IP IP gelogd
Verzenden Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
u kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
u kunt geen antwoorden plaatsen in dit forum
u kunt geen berichten verwijderen in dit forum
u kunt geen berichten bewerken in dit forum
u kunt geen enquêtes creëren in dit forum
u kunt geen stemmen in enquêtes in dit forum

Deze pagina is gemaakt in 0,188 seconden.