Word lid!
19 december 2011

(S)cool on wheels!

Tess

‘Jij bent morgen vrij, toch?’, vraagt mijn moeder aan mij. ‘Yep’, zeg ik. ‘Zou je het misschien leuk vinden om naar de sporthal te komen?’,vraagt ze. ‘Ik heb daar morgen een bijzondere les met mijn klas. Zou je misschien een paar foto’s kunnen maken en een persbericht kunnen schrijven voor wat regionale kranten? De klas krijgt namelijk eerst les over mensen met een handicap en hun sportmogelijkheden. Daarna ga we naar de sporthal, waar een twaalftal rolstoelen klaar staat. De leerlingen gaan wat sporten proberen in een rolstoel.’’ Ik beloof mijn moeder er te zijn, ik vind het zelf ook interessant.

‘Jij bent morgen vrij, toch?’, vraagt mijn moeder aan mij. ‘Yep’, zeg ik. ‘Zou je het misschien leuk vinden om naar de sporthal te komen?’,vraagt ze. ‘Ik heb daar morgen een bijzondere les met mijn klas. Zou je misschien een paar foto’s kunnen maken en een persbericht kunnen schrijven voor wat regionale kranten? De klas krijgt namelijk eerst les over mensen met een handicap en hun sportmogelijkheden. Daarna ga we naar de sporthal, waar een twaalftal rolstoelen klaar staat. De leerlingen gaan wat sporten proberen in een rolstoel.’’ Ik beloof mijn moeder er te zijn, ik vind het zelf ook interessant.

 

Sporten

De klas waar mijn moeder het over heeft is de groep 7 waar zij les aan geeft. De les waar mijn moeder het over heeft is onderdeel van het project (s)cool on wheels. Dit project staat onder leiding van Peter Berard, oud-keeper van Sparta. Peter heeft, door een fout tijdens een operatie, zijn been verloren en maakt sindsdien gebruik van een rolstoel. ’’De lessen die wij geven vallen onder het project s(c)ool on wheels.’’, vertelt Peter mij. ‘’Een project dat basisschoolleerlingen kennis laat maken met mensen met een handicap en hun dagelijks leven. Dit heeft tot doel leerlingen te laten inzien dat mensen met een handicap niet zielig zijn, veel kunnen en eigenlijk zijn zoals ieder ander.‘’

Wanneer ik de sporthal inkom is het een dolle boel. De leerlingen proberen met een rolstoel over een dunne mat te komen. Dat valt niet mee en zeker niet zonder keepwieltje.  Ook moesten de kinderen dribbelen met een basketbal, terwijl hun rolstoel moest blijven rijden. Daarna volgde er een mini-korfbaltoernooitje waarbij de klas werd verdeeld in vier teams, die uiteraard in een rolstoel moesten korfballen. Ik mocht ook even meedoen. Gelukkig kan ik het wel een beetje, als ik gebadmintond heb, doe ik soms nog even mee met de rolstoelbasketballers die na ons trainen. Zo snel als hen ben ik uiteraard niet.

 

Niet zielig

Na de wedstrijd bespreekt de klas met Peter en Mirjam deze indrukwekkende en sportieve dag. Opmerkingen als ‘Sporten in een rolstoel is cooler dan voetbal’, ‘we hoeven geen medelijden met kinderen met een handicap te hebben, ze kunnen heel veel’ en ‘kunnen we niet elke gymles in een rolstoel sporten?’ laten zien dat de lessen die Peter en Mirjam geven werken. En wanneer mijn moeder een leerling die heel dicht bij de sporthal woont toestemming geeft om vanuit daar naar huis te gaan, mits hij voorzichtig doet, zegt een van zijn klasgenoten: ‘Kijk wel uit hé, want voor je het weet gym je elke les in een rolstoel!.’ Door het maken van deze opmerking kon ik zien dat de klas de boodschap begrepen had. Mensen met een handicap zijn niet zielig, maak er gerust een geintje over. Maar kijk wel uit tegen wie je dit doet, hoor!

Wat vind jij ervan? Laat hier jouw reactie achter!

0 Reacties

Wil je mee discussiëren? Laat een reactie achter of maak een topic aan.

Aanmelden