Word lid!
31 augustus 2015

Weggestuurd worden bij een horecagelegenheid.

Foto mij zwart wit

Er is veel gesproken over de ophef over het incident bij strandtent Parnassia. Schrijver en ALS-patient Pieter Steinz zou door de eigenaar zijn weggestuurd, omdat hij niks bestelde. Dit terwijl Steinz vanwege zijn ziekte niet meer zelfstandig kan eten en drinken en niet kan praten. Het is natuurlijk vervelend dat dit gebeurd. Volgens Marc de Hond is dit voor rolstoelers de dagelijkse praktijk. En ik moet hem gelijk geven. Deze ophef vind ik toch een blog waard!

Er is veel gesproken over de ophef over het incident bij strandtent Parnassia. Schrijver en ALS-patient Pieter Steinz zou door de eigenaar zijn weggestuurd, omdat hij niks bestelde. Dit terwijl Steinz vanwege zijn ziekte niet meer zelfstandig kan eten en drinken en niet kan praten. Het is natuurlijk vervelend dat dit gebeurd. Volgens Marc de Hond is dit voor rolstoelers de dagelijkse praktijk. En ik moet hem gelijk geven. Deze ophef vond ik toch een blog waard!


Deze gebeurtenis is natuurlijk zeer spijtig. Maar ik snap niet zo goed waarom hier zoveel ophef over gemaakt wordt. Want dit is helaas de dagelijkse praktijk. Alleen wordt er in mijn ogen niets mee gedaan door de gene die dit meemaakt. Die wil dit niet herkenbaar maken, omdat die gene vast denkt dat er toch niets mee gedaan wordt. Ook vind ik het vrij makkelijk om de horeca baas de schuld te geven. Het is niet alleen de horeca baas, maar het is ook de samenleving op zich.

Ook zijn mij andere redenen zeer bekend. De toegankelijkheid voor mensen met een beperking in horecagelegenheden zijn niet altijd perfect.
De deuren zijn te smal, waardoor je te weinig bewegingsvrijheid hebt, kleine opstapjes waar je net niet met een elektrische rolstoel overheen kan. Wegsturen is mij gelukkig nog nooit overkomen, maar de starende en kijkende blikken zijn mij wel bekend. 


In het radioprogramma DeNieuwsBV op NPO Radio1 werd hier uitgebreid aandacht aan besteed met Marc de Hond en Fini de Paauw, (voorzitter van Ango). Volgens Fini de Paauw staat dit incident niet op zichzelf. Hij krijgt veel ervaringen en verhalen te horen. “Mensen met een verstandelijke beperking die bijvoorbeeld worden weggestuurd omdat ze hard praten of kwijlen tijdens het eten. En als ze dan toch mogen komen, hen dan gevraagd wordt om al om vier uur te komen eten zodat ze klaar zijn als de meeste gasten komen.” Saskia Deerenberg, hoofd-communicatie van Horeca Nederland, zegt het geschetste beeld van De Hond en De Paauw niet te herkennen. “Wij ontvangen geen klachten van consumenten. Het is wel zo dat er plaatsen zijn waar het moeilijk is om een invalide toilet in te maken.” 

Ik heb het interview beluisterd. Het is interessant, maar of we dit opgelost zal worden, betwijfel ik. Na mijn mening moet je overal een creatief tintje aangeven in deze maatschappij!


Nieuwsgierig naar het interview? Bekijk het hier.

Wat vind jij ervan? Laat hier jouw reactie achter!

0 Reacties

Wil je mee discussiëren? Laat een reactie achter of maak een topic aan.

Aanmelden