Word lid!

Gezonde voeding

In Nederland wordt als voorlichtingsmodel voor goede voeding de Schijf van Vijf gebruikt. Ook voor je kind met CP is de Schijf van Vijf de basis. Afhankelijk van de ernst van de CP kunnen in meerdere of mindere mate aanpassingen nodig zijn.

 

Schijf van Vijf

In de Schijf van Vijf staan geen koekjes, snoepjes, frisdrank, yoghurtdrinks, chips, chocoladepasta, enz. Ze kunnen er wel bij, maar niet te vaak. Kies elke dag niet vaker dan 3-5 x keer per dag iets kleins buiten de Schijf en maximaal 3 x per week iets groots.

 

In het kort zegt de Schijf van Vijf:

  1. Eet volop groente en fruit
  2. Gebruik vooral volkorenproducten zoals volkorenbrood, havermout, volkorenpasta, zilvervliesrijst of couscous
  3. Eet minder vaak vlees en meer plantaardig; varieer met vis, peulvruchten, eieren of vegetarische producten; gebruik genoeg zuivel zoals melk, yoghurt en kaas
  4. Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten
  5. Voldoende vocht zoals kraanwater, thee en koffie zonder suiker.

 

 


Voedingscentrum

Zelf kun je op de site van het Voedingscentrum veel voorbeelden vinden van menu's voor peuters en voor oudere kinderen. Als deze informatie niet genoeg is, of het eetpatroon van je kind met CP past niet in het algemene verhaal, dan kun je aan een diëtist vragen om een schema met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voor je kind. Meestal is een consult bij de diëtist inbegrepen in het basispakket van de zorgverzekeraars.