Word lid!

Emotie en gedrag

Bij de behandeling van je kind ligt de nadruk op het fysieke deel, de houding en het bewegen. Gedrag en emotionele beleving komen pas later, soms zelfs helemaal niet aan bod. Onterecht en heel jammer. Bij een hersenbeschadiging kunnen namelijk ook gebieden van emotionele functies aangetast zijn. Ook aspecten als het zelfbeeld hebben een grote invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind met CP.

In de praktijk en uit onderzoek blijkt dat kinderen met CP vaker last hebben van sociaal-emotionele problemen. Misschien herken je het wel bij je eigen kind.

In deze rubriek gaan we in op de verschillende aspecten van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind met CP, de verschillende fases, aspecten als zelfbeeld en doorzettingsvermogen en ondersteuning bij de sociaal-emotionele ontwikkeling.


Boek Gedrag en emotie
De BOSK heeft het boek Gedrag en emotie bij kinderen met cerebrale parese (2012). Het is geschreven voor ouders van een kind met CP, leerkrachten van kinderen met CP, artsen en andere hulpverleners die regelmatig kinderen met CP behandelen. 

 

 

Doeboek - speciaal voor de kinderen

Cerebrale parese, wat is dat precies? Welke vormen van spasticiteit zijn er? Waarom heb ik CP?
Speciaal voor kinderen met CP van 9 jaar en ouder is een doeboek geschreven: Mijn CP paspoort. Een doeboek voor kinderen met cerebrale parese. Duidelijke tekeningen leggen uit wat cerebrale parese inhoudt. Met vragen en puzzeltjes ontdekt het kind zelf waar hij goed in is en wat hij moeilijk vindt. Met foto's, plaatjes, tekeningen en stickers maakt je kind er zijn eigen boek van.