Word lid!

Vermoeidheid, pijn en kou

Hoe zit het met de aansturing van de penis en het krijgen van een erectie? Gaat dit moeilijker of wordt de penis door andere spieren (onwillekeurig) aangestuurd?

De penis is geen spier, dus wordt niet door spasme of door spasticiteit beïnvloed.

Heb je als je aan het vrijen bent ook last van je spasticiteit in je vagina?

Dat kan, want je vagina is een spier. Als dat gebeurt, is dat lastig. De vagina trekt soms op de verkeerde momenten samen, dat heb je niet onder controle. Veel vrouwen (ook zonder CP) maken als ze een orgasme krijgen ongecontroleerde bewegingen.

 

“Ik kan niet goed masturberen, want ik heb een heel gevoelige vagina. Als het te gevoelig wordt gaan mijn spieren een eigen leven leiden en kan ik er niet meer bij. Als we samen in bed liggen helpt mijn partner me. Mijn partner vindt mijn gevoelige vagina juist wel prettig.”

Lukt penetreren als je CP hebt?

Ieder lijf is anders en CP is bij iedereen anders. Meestal is penetratie wel mogelijk, maar moet je zoeken naar de juiste houding. Dit zul je samen moeten doen, dus praat erover met je partner.

Penetratie is niet voor iedereen mogelijk, maar seks is veel meer dan geslachtsgemeenschap. Zoek uit wat jullie fijn vinden, want samen genieten is het belangrijkste.

Ook is het belangrijk dat je als vrouw voldoende opgewonden bent. Als jouw vagina vochtig is, is dat een natuurlijk glijmiddel, waardoor penetratie makkelijker is.

Als je vagina zich aanspant door angst, negatieve gedachten of andere klachten kan er sprake zijn van vaginisme. Je kunt dan niet een penis, vingers of een tampon in je vagina inbrengen. Zie voor meer informatie de website Seksualiteit.nl

 

“Penetreren lukt dan weer wel of juist niet. Dat heeft met mezelf te maken. Bijvoorbeeld doordat mijn benen spastisch worden of omdat mijn vagina spastisch wordt. Met een goed glijmiddel gaat het wel vaak beter. Soms lig ik lekker, maar net niet lekker genoeg om geslachtsgemeenschap te hebben. Dan moet ik toch zeggen: ‘Sorry, maar ik moet even anders liggen.’ Er ontstaat een pauze, waardoor we van voren af aan moeten beginnen om weer opgewonden te raken.”

 

“Ik ben fan van heel veel kussens. Die liggen op allerlei plekken. Dan kan ik ook actiever seks hebben en eraan meewerken dat het lukt.”

 

Als je seks wilt hebben of intiem wilt zijn, hoe kun je dan het beste je spasme(s) onder controle krijgen? Hoe kun je controle houden als je niet tegen nog meer spierverslappende medicatie kunt?

Mogelijk voel je je vooraf gespannen. Misschien vraag je je af of het allemaal wel zal lukken en doe je te veel je best. Of misschien verwacht je dat je spasmes zult krijgen. Al die gedachten en verwachtingen werken averechts! Probeer je te ontspannen en je vertrouwd te voelen met je partner. Je kunt ontspannen door een warm bad, een glas wijn of een paracetamol te nemen, elkaar te masseren, prettig te liggen en een gemakkelijke houding uit te proberen (bijv. lepeltje-lepeltje). Neem de tijd, zie er de humor van in als het niet gaat zoals jullie het bedacht hadden en probeer dan een andere manier of een andere houding. Benoem wat er gebeurt, zodat je partner snapt wat er aan de hand is.

 

“Oké, dit werkt nu even niet voor mij. Zullen we kijken of we anders kunnen gaan liggen, zodat we minder last hebben van mijn spasmes?”

 

“Ik heb last van spasmes als er een nieuw iemand voor de deur staat, maar als we dan even rustig kletsen, gaan ze vanzelf weer over. Als ik chat of ik zet een advertentie, schrijf ik er wel altijd bij dat ik een bewegingsstoornis heb. Dat klinkt wat prettiger dan spastisch.”

 

Hoe ga je tijdens seks om met spasmes in je benen?

Je kunt werken met kussens, zodat je benen op een plek kunnen blijven liggen. Of je gebruikt het lichaamsgewicht van je bedpartner. Al lukt het soms niet, het gebruik van een kussen is niet pijnlijk. Er is ook een speciaal kussen, de Cupid Couch (zie het hoofdstuk “Hulpmiddelen”), waarmee je gemakkelijker en meer ontspannen in bepaalde houdingen kunt liggen.

 

“Als ik op een bepaalde manier mijn been een beetje omhoog doe en er een kussen tussen kan leggen, zodat mijn been blijft liggen, dan vind ik dat prima.”

 

Het is mogelijk dat geslachtsgemeenschap niet altijd lukt. Desalniettemin kun je het nog wel leuk hebben. Met zoenen, strelen, bloot bij elkaar liggen of elkaar opwinden. Als iets pijn doet, stop dan. Blijf dan gewoon lekker naast je partner liggen en doe rustig aan. Geef het de ruimte en probeer het later nog eens.

 

“Soms zitten mijn benen heel erg tegen elkaar aan, dan wordt het wel moeilijker. Ik kan niet goed op mijn zij liggen. Het lukt wel als ik tegen de kant van de muur lig. De muur geeft mij steun, dan kan ik toch op mijn zij liggen. Zonder steun rol ik op mijn rug en liggen op mijn rug kan ik niet zo goed.”

Hoe streel ik met mijn arm die onder spanning staat?

Begin met een paar vingers en kijk waar je arm uitkomt en of dat fijn voelt. Vaak helpt het ook als je er rustig aan begint. Je kunt ook denken: “Het is beter als ik mijn hele hand tegen zijn of haar lijf leg, want dan blijft mijn hand in ieder geval stil.” Je moet gewoon proberen.

 

“Je moet er maar op vertrouwen dat je niemand zo hard slaat dat het niet meer leuk is ...”

 

Misschien kun je met de achterkant van je hand strelen of met andere lichaamsdelen fijn contact hebben. Je kunt ook strelen met je haren, benen of armen of ‘voetje vrijen’. Je kunt ook overleggen met je fysio- of ergotherapeut wat de mogelijkheden zijn om met je hand of met je mond te strelen.

Hoe kan ik lekker arm in arm liggen met mijn spastische arm? Of als je twee spastische armen zou hebben?

Ga boven of onder liggen, dus niet op je zij, zodat je beide armen om iemand heen kunt slaan en je ook de ruimte hebt om de spasticiteit in je armen de vrije loop te laten.

Waar laat ik mijn spastische arm tijdens het zoenen of vrijen?

Waar je wilt. Je hoeft niet naar jezelf te kijken door de ogen van de ander. Je hoeft niet bang te zijn dat de ander iets van je spastische arm vindt of dat de ander er iets van vindt dat je niet kunt strelen met je spastische arm. Je hoeft je niet te schamen Of te denken dat je niet voldoet aan de norm van je partner. Hier hoort ook bij dat je aan je partner duidelijk maakt wat je wel en niet kunt. En het samen zoeken naar wat je prettig vindt. Vindt je partner het prettig als jouw spastische hand op zijn lichaam ligt? Betrek je partner erbij! Blijf niet in je eentje streven naar “normaal” willen zijn. Kijk naar wat mogelijk is en niet naar wat “normaal” is.

Als je staat of zit, kun je je arm misschien juist stevig om de ander heen slaan of juist gewoon langs je lijf laten voor wat het is. Ook met de aangedane hand samen hand in hand zitten, staan of liggen is een mogelijkheid. Probeer gewoon wat jullie fijn vinden en ervaar hoe je arm reageert.

Ik heb onwillekeurige arm- en beenbewegingen en kan niet stil blijven zitten of liggen. Hoe kan ik intimiteit en seks hebben als ik mijn lichaam niet onder controle heb?

Dit is lastig te beïnvloeden en niet gemakkelijk met – tijdelijke – medicatie te verminderen. Met een ergotherapeut kun je wel “huis-tuin-en-keukentips” onderzoeken en je vooral op praktische zaken richten. Als je ook in het dagelijks leven onwillekeurige bewegingen maakt, dan is dat een gegeven, ook bij het vrijen. Ook je partner zal daarvan op de hoogte zijn en zou er rekening mee kunnen houden. Maak er geen drama van, maar bekijk het van de vrolijke kant. Je lichaam leidt nu eenmaal soms een eigen leven. Dat doet het ook als je in een taxi zit, aan tafel, bij een vergadering of in de trein.

Hoe ga je om met schrikreacties bij onverwachte aanrakingen?

Mensen met CP kunnen wat sneller schrikken van een onverwachte aanraking. Misschien heb je bepaalde plekjes die gevoeliger zijn voor onverwachte aanraking of misschien heb je er op je hele lijf last van. Leg je partner uit hoe dat bij jou werkt en wat jij wel en niet prettig vindt, dan kan hij/zij er rekening mee houden. En gaat het een keer mis, maak er dan een grapje over.

 

“Ik schrik vaak van een aanraking. Als iemand alleen al een hand op mijn arm legt, schiet ik al in mijn spasme. De ander moet rustig beginnen en rustig aandoen. Als we bij elkaar in bed liggen en elkaar toch al veel aanraken schrik ik niet tijdens de seks. Dan zijn we al zo intiem dat schrikken niet meer aan de orde is.”

 

“Ik wil ook met vrijen de regie houden. Als iemand me onverwacht aanraakt en iets doet wat ik niet verwacht, dan doet het pijn als die persoon bij me binnenkomt. Het is dus een kwestie van heel goed met de ander praten over wat ik kan en wat ik – niet – wil.”

Wanneer kan ik seks hebben als ik steeds zo moe ben?

Nou, bijvoorbeeld in de ochtend. Seks hoeft niet op tijd en met regelmaat te gebeuren. Het kan op alle momenten van de dag of nacht. Je bent niet gebonden aan de avond of nacht. Je kunt ook kijken wanneer je fit genoeg bent om seks te hebben. Als je moe bent, kun je ook het standje hierop aanpassen of lekker strelen of je laten masseren. Seks kan je ook energie geven, dus laat je vermoeidheid je niet in de weg staan om van seks te genieten.

Wat doe ik als ik veel fysieke pijnen heb en toch wil knuffelen of vrijen?

Probeer eerst de pijn onder controle te krijgen. Ontspanning kan hierbij helpen, maar ook goede adviezen van fysiotherapeut of ergotherapeut – voor vragen over houding of beweging – of een psycholoog, helpen je om beter om te kunnen gaan met pijn. Natuurlijk kan alcohol of softdrugs, zoals een joint ook helpen.

 

Probeer de pijn te relativeren. Denk: “Als ik eenmaal opgewonden ben wordt de pijn vanzelf minder.” Na het orgasme kun je soms wel een uur lang geen pijn meer voelen. Wacht dus niet tot de pijn over is, maar bereid jezelf voor. Je moet er wel wat voor doen, bijvoorbeeld opwinding zoeken. Als je eenmaal in die flow bent, merk je dat de pijn vanzelf naar de achtergrond verdwijnt. Je kunt ook pijnstillers nemen, maar gebruik de pijn niet als “smoes” om geen seks te hebben.

 

Bovenstaande geldt niet als er sprake is van vaginale pijn. Zie hieronder.

 

Pijnklachten zijn een serieus probleem en komen vaker voor dan je denkt. Aarzel daarom niet je seksuele problemen te bespreken met je huisarts of de gynaecoloog. Hij kan je, indien nodig, verwijzen naar een bekkenfysiotherapeut, een seksuoloog of andere hulpverlener.

Gemeenschap is pijnlijk. Komt dat door mijn spasmen en is er wat aan te doen?

Dat kan, maar hoeft lang niet altijd! Pijn kan ook met spanning te maken hebben. Ontspanningsmethoden - een wijntje, paracetamol, massage, warme douche, tantra, e.d. - kunnen helpen. Of uit dat je het spannend vindt.

 

Soms is je vagina niet vochtig genoeg, omdat je (nog) niet volledig opgewonden bent. Neem de tijd, luister naar je lichaam en gebruik eventueel een glijmiddel.

 

Het kan ook aan je spasme liggen. Spierverslappers kunnen dan helpen. Of je kunt een ergotherapeut of een seksuoloog om advies vragen om uit te zoeken waar je pijn vandaan komt en welke oplossingen er voor jou zijn.

 

“Soms ben ik niet ontspannen genoeg. We knuffelen en zoenen wel, maar hebben geen geslachtsgemeenschap. Als het goed voelt en de ander zegt ook dat het goed voelt dan kan ik de spanning beter loslaten. Vertrouwen en je hoofd erbij houden; dat is belangrijk.”

Ik heb last van pijn tijdens het vrijen, wat kan ik daar aan doen?

Pijn bij het vrijen komt vaak doordat de bekkenbodem niet voldoende ontspannen is en dus eigenlijk de opwinding niet volledig is. Het is beter om pijn te voorkomen dan te handelen als het al pijn doet. Het ontspannen en voelen van de bekkenbodem kun je leren, maar het kan lastig zijn als je houdingen aanneemt die niet gemakkelijk zijn en het spasme komt opzetten. De bekkenbodem wordt vaak door zo’n spasme beïnvloed. Je zult opnieuw moeten ontspannen om de opwinding en een vochtige, ruime vagina terug te krijgen.

 

Heb je al heel lang pijn dan kun je onbewust bang zijn voor de pijn die komen gaat. De onbewuste angst zorgt ervoor dat je gespannen bent. Juist de bekkenbodem is erg gevoelig voor spanning, waardoor het langer duurt voordat je opgewonden raakt. Of misschien lukt het helemaal niet en is de spanning zo groot dat je het gevoel hebt “er past niets in”. Belangrijk is dat je dan heel goed naar je lichaam luistert en niet doorzet, maar de tijd neemt om het vertrouwen in jouw lichaam terug te krijgen. Dat kun je samen met je partner doen.

 

Op de website www.depaarsekeizerin.nl vind je veel tips over pijn bij het vrijen.

Onbewust aanspannen van bekkenbodemspieren

Een andere belangrijke oorzaak van pijn bij de vaginaopening is de onbewuste aanspanning van de bekkenbodemspieren. Hierdoor vernauwt de vagina en wordt seks pijnlijk. Doordat geslachtsgemeenschap pijn doet is het logisch dat je een volgende keer bang bent voor pijn. Dit onbewust spannen van de spieren in en rond de vagina wordt wel vaginistisch reageren genoemd. Zie voor meer informatie over vaginisme de websiteseksualiteite.nl

Wat doe ik als ik het koud krijg, doordat uitgekleed raken zo lang duurt? Mijn handen en voeten zijn vaak koud; dat is toch niet fijn voor mijn partner. Hoe los ik dat op?

Veel mensen met CP hebben het sneller koud of hebben koude(re) ledematen. Zorg dat het lekker warm is in de ruimte waar je gaat vrijen. Zet de verwarming wat hoger, zodat je het niet te snel koud krijgt. Een andere optie is om je met verwarmde massageolie lekker te laten masseren. Dit is ook een prima voorspel, waardoor je lichaam al wat meer ontspant en dus warmer wordt. Sommige mensen vinden het prettig om gewreven te worden met een zachte flanellen of wollen doek.

Probeer ook eens voor de aardigheid om je kleren onder de dekens uit te doen. Dit kan een onderdeel zijn van het seksspel.

 

“Ik krijg het van vrijen altijd warm. Ik zet wel de verwarming hoger. Op de plekken waar het koud is kun je een kleed of een deken neerleggen om jezelf warm te houden. Masseren kan ook, daar krijg je het ook warm van. Desnoods leg je een warme kruik neer. Ondertussen kun je film kijken, ergens over praten of samen een glas wijn drinken.”